نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد در نشست توجیهی و شروع به کار مهرواره "اوج" که با حضور مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی استان و مدیران شهرستانی این سازمان برگزار شد گفت : امروز مسئولیت های ما نسبت به کار های فرهنگی با توجه به استقرار نظام اسلامی سنگین است.
کد خبر: ۹۹۰۸۰۳
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۱ 03 September 2021

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد در نشست توجیهی و شروع به کار مهرواره اوج که با حضور مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی استان و مدیران شهرستانی این سازمان برگزار شد گفت : امروز مسئولیت های ما نسبت به کار های فرهنگی با توجه به استقرار نظام اسلامی سنگین است.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، آیت الله سید نصیر حسینی افزود : امروز با توجه به اینکه نظام اسلامی برقرار است و کشور ها و ملت های زیادی چشم به این کشور و این ملت دوخته اند وظیفه ما بسیار سنگین است. امروز این نظام اسلامی به عنوان پناهگاه ملل و ملت های مستضعف شناخته می شود ضمن اینکه اساس کار نظام جمهوری اسلامی هم کار فرهنگی است و آن چیزی که هویت و ماهیتش را با سایر کشورها و انقلاب ها متمایز می کند هم همین جهت گیری فرهنگی است.
 
حسینی گفت : سازمان تبلیغات اسلامی جایگاهش ، جایگاه حمایتی ، نظارتی و سازماندهی است که کار بسیار با ارزشی است . در وضعیت کرونایی این روزها حرکت های ارزشمندی در انسجام و همدلی و احسان نسبت به نیازمندان صورت گرفت .
وی ادامه داد :  در یک جامعه اسلامی وقتی مشکلی بوجود می آید ، انتظار این است که با یک اقدام ویژه و ایجاد حرکت جمعی و اجتماعی که در سطح کلان صورت گیرد آن مشکل حل شود .
حسینی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای به حداقل رساندن مشکلات مردم ، گفت : اکنون که بیماری کرونا همه گیر شده  و عده ای از مردم و بسیاری از مشاغل آسیب دیده اند و فشار های روحی و روانی به مردم وارد شده، طبیعتأ این نوع حرکت های حمایتی مشکلات را کاهش و برای مردم از جهت روحی و روانی به نوعی تسکین دهنده است.
وی با اشاره به اجرای مهرواره "اوج" با مدیریت مساجد ، افزود : مسجد خانه خدا و مقدس است و بسیار ارزشمند است که این مکان مقدس محور و محلی برای احسان  ، مساوات و مساعدت به مردم باشد چون مسجد هم ظرفیت بالایی دارد و هم می تواند موجب برکت به اقدامات باشد .
نماینده ولی فقیه در استان گفت : خواهران و برادران زیادی در مساجد فعالیت می کنند که می شود از ظرفیت آن ها برای مدیریت مسائل فرهنگی و اجتماعی ، شناسایی و مدیریت آسیب ها و چالش های اجتماعی بهره برد .
وی افزود : سازمان تبلیغات اسلامی در این مسیر کار فرماندهی و سازماندهی نسبت به این جریان ها را می تواند بر عهده بگیرد که تا الان هم الحمدرالله خوب عمل شده و کارهای ارزشمندی انجام شده است و توقع داریم که نسبت به این امور ان شالله با یک انگیزه بالاتری اقدامات صورت گیرد که تا الان هم انگیزه ها خوب بوده است .
آیت الله حسینی با اشاره آغاز مهرواره "اوج" با محوریت مساجد ، گفت : متاسفانه در گذشته چنین اقدامات و فعالیت هایی با وجود ظرفیت های بسیار بالای مساجد صورت نمی گرفت و به نوعی این ظرفیت های مساجد خاموش مانده و فعال نشد در صورتیکه که ما باید تلاش کنیم این ظرفیت ها را فعال کنیم که توان ان را هم داریم .
حسینی با انتقاد از سهل انگاری های صورت گرفته ، اظهار داشت : هم اکنون هم با وجود زیر ساخت های بسیار بالا اما متاسفانه به نحو مطلوب از این ظرفیت های فرهنگی استفاده نمی کنیم .
وی ادامه داد : مسجد ظرفیت هایی مانند امام جماعت ، هیئت ، هیئت امنا ، پایگاه و بسیاری موارد دیگر را دارد اما همانند شهرک های صنعتی که با داشتن زیرساخت ها و امکانات بالا اما با ظرفیت کم کار می کنند ، از ظرفیت بالای مساجد بسیار کم استفاده می شود .
حسینی گفت : اگر ما اشکال به شهرک های صنعتی وارد می کنیم که با داشتن ظرفیت های بالا ، تولید و عملکردشان پایین است ، باید کمی خودمان را نیز در حوزه فرهنگ مورد نقد قرار دهیم و این نوع انتقاد بر خود لازم است .
امام جمعه مرکز استان در ادامه بیان کرد : برنامه مسجد محوری که از بالا اعلام می شود بیشتر به صورت ابلاغ کلیات است که باید با استفاده از ظرفیت های موجود استان بومی سازی شود و هر گاه توانستیم استفاده از ظرفیت های فرهنگی خود را به بالای 60 تا 70 درصد برسانیم ، آنوقت می توان گفت که موفق بوده ایم .
حسینی گفت : ما می بینیم که دشمن از هر ظرفیتی برای پیشبرد اهداف خود استفاده می کند . دشمن در حوزه مسائل رسانه ای از همه ظرفیت های که دارد استفاده می کند و هیچ ظرفیتی را تعطیل نگذاشته ، از طریق دانشگاه ها ، از طریق مدارس، رسانه ، فیلم ها و ماهواره و از همه طریق و از همه ظرفیت های که در اختیار دارد ، برای سرکوب مسائل اخلاقی ، فرهنگی و اجتماعی دارد استفاده می کند، در حالی که ما ظرفیت های بسیار خوبی داریم اما کمتر از آن ها استفاده می کنیم .
نماینده ولی فقیه در استان ادامه داد : اخیرأ من دیدم که صدا وسیما دارد در مورد احکام نماز کمی کار می کند که چیز جدیدی است و بعد از ۴۲ سال در جریان صدا و سیما ما چنین چیزی ندیده بودیم و اگر از همان سال های اول در تبلیغات صدا و سیما در مورد این موضوعات گفته می شد و از این ظرفیت ها استفاده می شد خیلی بهتر بود ، این ظرفیت ها وجود داشته ولی توجه نکردیم و برنامه ای نبوده برای استفاده از این ظرفیت، به هر حال یا نخواستیم یا سلیقه این کار را نداشتیم.
حسینی افزود : مثلأ در حوزه فیلم ، نمی شود فیلمی بسازیم که در آن احکام را به گونه ای آموزش داد؟ یا چندتا از احکام شرعی را مطرح کرد ؟ متأسفانه تا الان چندان از این ظرفیت ها استفاده نکردیم ! حالا یک علتش هم این است که کسانی که فیلم بازی می کنند فقط فیلم بازی می کنند و چندان توجهی به محتوای موضوع ندارند یا اینکه در شخصیت واقعی آن ها نیست.
وی ادامه داد : ما شخصی را در یک سریال قرانی می بینیم ولی وقتی شخصیت شخصی که این نقش را بازی می کرد ، در بیرون از فیلم می بینیم جور دیگری است ! در سربال مختار هم همینطور ! یا بازیگری را در فیلمی با حجاب می بینیم و در بیرون از فیلم جور دیگری است. در واقع نمی توانند آنگونه که می خواهیم کار کنند ! چنین ظرفیت های خفته ای داریم و صدا و سیما خیلی ظرفیت در بحث آموزش دارد در همین فیلم ها می توانند خیلی آموزش ها را برای مردم داشته باشند و خیلی تربیت ها دینی را ایجاد کنند ولی برعکس دارند کار می کنند !
حسینی در ادامه خطاب به روسای ادارات تبلیغات اسلامی در شهرستان ها گفت : توقع داریم که ان شالله در میدان حرکت کنید و دوندگی داشته باشید در بحث هیئت ها ، هیئت ها اکثرأ جوان هستند و پر انگیزه که ما باید تلاش کنیم این گروه ها مورد حمایت و توجه قرار گیرند و باعث تشویق این گروه ها شویم و میدان به آن ها بدهیم و کارهای فرهنگی که این جوانان دارند انجام می دهند را باید توسعه بدیم.
 
نماینده ولی فقیه در استان افزود : تشکر می کنیم از هیئت ها برای رعایت اصول و دستورات بهداشتی که در خطبه ها هم گفتیم و تشکر کردیم از هیئت های مذهبی برای برنامه ها و تلاش هایی که در ایام عاشورایی داشتند و از ان طرف رونق و امید دادند که واقعأ سخت بود و سخت هم هست که همه محافل و مجالس تعطیل شود وقتی مجلسی نباشد چنین شور و روحیه ای نیست و آن شور به وجود نمی آمد به هر حال این هیئت ها با رعایت اصول بهداشتی لازم و ایجاد شور و روحیه لازمی که ایجاد کردند واقعا جای تشکر و قدردانی دارد که با وجود دغدغه مسائل بهداشتی که داشتند ، نگذاشتند کارهای فرهنگی تعطیل شود.
 
حسینی در پایان گفت : از همه ائمه جماعات و هیئت ها می خواهیم نسبت به دستور مقام معظم رهبری در خصوص نهضت احسان عمومی ، این عزیزان وارد سامانه مهرواره اوج شوند و اقدامات لازم که در واقع لبیک به گفته ها و فرمایشات مقام معظم رهبری است را با قدرت انجام دهند تا این طرح به همه اهداف خود برسد .
لازم به توضیح است گام نخست مهرواره سراسری "اوج "با محوریت خدمت مساجد به مردم از روز چهارشنبه در استان آغاز شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار