به گزارش تابناک خراسان شمالی، با مجازی شدن آموزش در دانشگاهها، قریب به اتفاق دانشجویان غیر بومی شهر تحصیل خود را ترک کرده و به دیار خود بازگشتند. از سوی دیگر دانشگاهها برای سهولت کار پلهای ارتباطی بین کارکنان اداری با دانشجویان تعریف کرده تا این افراد نیاز به حضور فیزیکی در دانشگاه نداشته باشند.
دانشگاه بجنورد به عنوان دانشگاه مادر خراسان شمالی نیز از این قضیه مستثنی نبود. دانشگاه در اطلاعیههایی علاوه بر انتشار شمارههای تماس کارکنان مرتبط با دانشجویان، آدرس فضای مجازی آنها را نیز منتشر کرد تا دانشجویان بدون نیاز به حضور در دانشگاه، مشکلات خود را پیگیری کنند.
اما اکنون دانشجویان دانشگاه بجنورد نسبت به عملکرد کارکنان و پاسخگویی آنها به شدت گلایه دارند. مشکلاتی همچون عدم پاسخگویی، ارائه شماره و آدرس غلط و بی توجهی به نگرانی دانشجویان از جمله مهمترین انتقادات دانشجویان به شمار میآید.
از سوی دیگر عدم تشکیل شورای صنفی دانشجویان دانشگاه بجنورد باعث شده هیچ گروه و اشخاصی مشکلات دانشجویان را پیگیری نکنند و عملاً دست دانشجویان دانشگاه بجنورد به هیچ جایی نمیرسد.
پاسخ دهی در فضای مجازی یک هفته طول میکشد!
یکی از اعضای سابق شورای صنفی دانشگاه بجنورد در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: علی رغم پایان دوران مسئولیتم، به علت اینکه شورای جدید هنوز تشکیل نشده پیجهای شورای صنفی در اختیارمان است و از این رو با سیل عظیم انتقادات دانشجویان نسبت به عدم پاسخگویی مسئولان مواجه شدیم.
وی افزود: پس از بررسیها متوجه شدیم عموم کارشناسان آموزشی و مسئولان مرتبط، تلفن محل کار خود را که دانشگاه در اختیار دانشجویان گذاشته بود را پاسخ نمیدادند؛ همچنین پاسخگویی به پیامها در فضای مجازی حداقل یک هفته طول میکشد.
این فعال دانشجویی تصریح کرد: یکی از مسئولان اصلی دانشگاه که تعداد زیادی از دانشجویان با او کار دارند به هیچ وجه پاسخگو نیست و در فضای مجازی خود یک ساعت خاص را برای دریافت تماسها معرفی کرده؛ آن زمان هم به دلیل حجم بالای تماسها همواره تلفن مشغول است.
وی افزود: از طریق روابط عمومی دانشگاه مشکل را پیگیری کردیم و قول حل مشکلات را داد؛ اما این فرد نیز پس از آن دیگر پاسخ اعضای شورای صنفی سابق را نداد.
عضو سابق شورای صنفی دانشگاه بجنورد با تاکید بر اینکه این مشکل در دانشگاه بزرگتری مانند فردوسی مشهد به هیچ وجه وجود ندارد، گفت: اگر مشکل تعداد کارکنان دانشگاه است که باید افزایش یابد و اگر تعداد کارکنان کافی است، مسئولان از زیر کار شانه خالی میکنند.
دانشگاه شماره تماس غلط داده است
یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه بجنورد اظهار کرد: چند روز است برای فارغالتحصیلی منتظر تأیید یکی از مسئولان هستم اما نه تنها این کار را انجام نمیدهد بلکه هیچ پل ارتباطی را نیز برقرار نمیکند.
وی افزود: شماره تماسی که دانشگاه از وی ارائه داده پاسخگو نیست؛ به دلیل فاصله بسیار زیاد با دانشگاه امکان حضور در دانشگاه را ندارم اما مسئولان نیز به هیچ وجه پاسخ نمیدهند.
یکی دیگر از دانشجویان گفت: ترم گذشته مرخصی با سنوات گرفتم و اکنون وارد ترم ۹ شدهام و درخواست تمدید سنوات دارم اما مسئولان مرتبط پاسخگو نیستند.
وی افزود: مسئولان آموزش دانشگاه هیچ اهمیتی به دانشجو نمیدهند و پاسخگو نیستند.
دورکاری کارکنان بلای جان دانشجویان دانشگاه بجنورد
این دانشجو تصریح کرد: انتخاب واحدهای ما به لطف مدیر گروه در دقیقه ۹۰ صورت میگیرد و آموزش دانشگاه هم هیچ پاسخی برای مشکلات ما ندارد.
وی در انتها گفت: برخی شمارههای قرار داده شده اشتباه است و فردی در منزل پاسخ میدهد؛ واقعاً نباید فکری اساسی به حال مدیریت این دانشگاه کرد؟
کارکنان در دورکاری پاسخگوی دانشجویان نیستند
یکی از کارمندان دانشگاه بجنورد که تمایل به انتشار نامش نداشت به خبرنگار مهر گفت: زمانی به علت شیوع کرونا برخی کارمندان دورکار میشوند، عملاً پاسخ دانشجویان را نمیدهند و انگار به مرخصی رفته اند.
وی افزود: بسیاری از دانشجویان تماس میگیرند و گلایه میکنند اما هر شخص وظیفهای دارد و نمیتوانم از سوی دیگر کارکنان مشکلات را حل کنم.
این کارمند تصریح کرد: بسیاری از کارمندان از روزهای دورکاری خود برای انجام کارهای اداری و یا تفریح استفاده میکنند.
در شرایطی که به علت شیوع کرونا دانشگاهها غیر حضوری برگزار میشود، تنها مسیر دسترسی دانشجویان به مسئولان شماره تماس و یا فضای مجازی است که اکنون بسیاری از کارکنان این دو مسیر را عملاً مسدود کردهاند؛ از سوی دیگر دورکاری کارمندان روند پاسخگویی به دانشجویان را کندتر نیز کرده و باعث شده دانشجو نتواند با سرعت مطلوب فعالیتهای اداری خود را به اتمام برساند./مهر