سمینار علمی « فتوکاتالیست‌های آرمانی» با حضور محمدرضا محمدی‌زاده، عضو هیات علمی دانشکده فیزیک دانشگاه تهران روز گذشته در دانشگاه یزد برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۴۰۶۱
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۸ 01 October 2015

به گزارش تابناک یزد،محمدی‌زاده در این همایش  با ارائه توضیحاتی درباره انواع برهمکنش نور با ماده، خواصی از ماده مانند خاصیت فتوکاتالیستی و دیگر برهمکنش‌هایی که موجب خاصیت خودتمیزشوندگی هستند را شرح داد.

عضو هیات علمی دانشکده فیزیک دانشگاه تهران تصریح کرد: فتوکاتالیست‌ها موادی هستند که سطح آنها با جذب نور فعال شده و موجب تسریع در انجام واکنش‌های شیمیایی می‌شود و از این خاصیت در حذف آلاینده‌های آلی هوا و آب، رفع بوی بد در محیط ساختمان و میکروب‌زدایی استفاده می‌شود.

وی بیان کرد: معروف‌ترین ماده فتوکاتالیست، دی‌اکسید تیتانیوم است و آن ماده ای غیر سمی و سازگار با محیط زیست می باشد، علاوه بر خاصیت فتوکاتالیستی خاصیت آب‌دوستی را نیز داراست و هنگام تماس با آب، قطره آب روی آن کاملا پخش می‌شود.

محمدی‌زاده این دو خاصیت را موجب پدیده خودتمیزشوندگی روی سطح دانست و افزود: سطحی که به طور کامل آبگریز باشد نیز می‌تواند موجب پدیده خودتمیزشوندگی شود.

 عضو هیات علمی دانشکده فیزیک دانشگاه تهران تصریح کرد: این پدیده که به اثر نیلور آبی مشهور است، موجب می‌شود قطره آب هنگام حرکت روی سطح غلتیده و آلودگی‌های سطح را جذب کرده با خود ببرد.  

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار