کلاه کرکی را شاید بتوان یکی از گرمترین کلاه های دست بافت نامید که از مدتها قبل در رنگهای مختلف بافته می شد. این هنر از هنرهای دستی خاص و کهن شهرستانهای گرمه و جاجرم و رازو جرگلان در استان خراسان شمالی است که ماده اولیه آن کرک بز بوده و به صورت کاملا خام و خود رنگ استفاده می شد و بیشتر مورد استقبال روسها قرار گرفته است
کد خبر: ۱۱۰۱۹۳
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴ 12 October 2015

مهمترین خاصیت این کلاه، غیرقابل نفوذ بودن در برابر سرما، نم و رطوبت است که باعث شده تاکنون کاربرد خود را حفظ کند. کلاه کرکی در فهرست ملی ثبت میراث ناملموس شده است، این کلاه به دلیل داشتن حفاظ روی گوش در اصطلاح محلی به کلاه گوشی نیز معروف است. کلاه های دوره ای و گوشی بیشترین نوع کلاه های کرکی هستند که از سوی خریداران مورد استقبال قرار می گیرند.

جنس اصلی این کلاه از کرک گوسفند است اما امروزه ابریشم مصنوعی نیز در بافت آن دخالت دارد ولی کارایی کلاهی که با کرک گوسفند بافته می شود را ندارد. حتی مردان قدیمی هم بر این باورند که کلاه کرکی خاصیت ضددرد دارد و آرامش بخش است.

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان شمالی در گفتگو با تابناک خراسان شمالی گفت: در حال حاضر 150 کارت صنعتگری در استان برای بافندگان کلاه کرکی صادر شده است که این افراد بیشتر به صورت فصلی مشغول به این فعالیت می باشند.

علی عابدی افزود: قطب بافت کلاه کرکی در استان، گرمه ، جاجرم و روستای راستقان شهرستان راز و جرگلان است که تمامی این افراد در منازل مشغول این حرفه هستند.

وی حمایت های سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی را از این افراد، صدور کارت صنعتگری، تبلیغ و معرفی، صدور بیمه، معرفی افراد برای بخ.ورداری از تسهیلات و ... اعلام کرد.

عابدی با اشاره به اینکه کلاه کرکی قیمت تعیین شده ای ندارد، افزود: قیمت آن با توجه به مواد اولیه، مرغوبیت و نوع بافت متفاوت می باشد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار