مدیر غذا و داروی علوم پزشکی استان اردبیل گفت: به دلیل شیوه نامناسب پخت نان کیفیت نان لواش در این استان پایین است.
کد خبر: ۱۱۳۰۸۷
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۰ 17 October 2015

عبدالرسول ادیب در گفتگو باخبرنگار مهردر پاسخ به وضعیت سلامت غذایی نان در اردبیل تصریح کرد: اغلب نان ها در تخمیر، مواد اولیه و پخت نقص دارند و به عنوان مثال از آرد سبوس دار در پخت استفاده نمی شود.

وی با ذکر مثالی به پخت نان لواش در ۲۰ ثانیه اشاره کرد و افزود: در واقع لواشی که به این شکل تحویل می شود خمیر پخت شده است و نمی توان آن را یک نان کامل دانست.

مدیر غذا و داروی علوم پزشکی استان با تاکید به اینکه آرد سبوس دار با تامین بسیاری از ویتامین ها از یبوست جلوگیری می کند، متذکر شد: متاسفانه در نان با مشکلات فرهنگی مواجه ایم و اغلب شهروندان نان سفید را ترجیح می دهند.

ادیب معتقد است ۶۰ درصد از سلامتی افراد به نان وابسته است و هر زمانی که بتوان نان را اصلاح کرده می توان بخش اعظم سلامت تغذیه را اصلاح شده دانست.

وی در خصوص مشکلات نظارتی نان با تاکید به اینکه نان سنتی متولی واحد و مشخص ندارد، ادامه داد: این موضوع موجب شده هم در آرد هم در کارخانه آرد سازی هم نانوا و هم خود مصرف کننده با مشکلاتی مواجه باشیم.

مدیر غذا و داروی علوم پزشکی استان از جمله موارد مورد غفلت را استراحت دادن به گندم و آرد دانست و متذکر شد: به عنوان مثال گندم باید بعد از استراحت به کارخانه آرد سازی منتقل شود و در کارخانه نیز بعد از آسیاب حداقل ۱۰ روز نگه داری شده و سپس تحویل نانوا شود که این موارد مورد غفلت است.

به گفته ادیب ساماندهی کیفیت نان نیازمند یکپارچه سازی اقدامات نظارتی و استفاده از افراد متخصص و کارشناسان تغذیه است تا بتوان به شکل مطلوب به این نیاز روزانه سفره های مردم رسیدگی کرد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
متاسفانه هیج گونه نظارتی روی نانویی هاشهر اردبیل وجود ندارد هم از کمیت وهم از نظر کیفیت بسیار پایین است آب ونان از مواد خوراکی ضروری هر شهروند است وفروش نان فعلا حالت تجاری دارد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار