مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌شمالی گفت: سیلاب نیمه شب گذشته در شهرستان گرمه از توابع این استان توسط سد گلمندره مهار و این سد آبگیری شد.
کد خبر: ۱۱۳۶۹۰۰
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۷ 08 November 2023

به گزارش تابناک خراسان‌شمالی به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای، سیدعقیل مرتضوی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌شمالی اظهارکرد: سیلاب نیمه شب گذشته در شهرستان گرمه از توابع این استان توسط سد گلمندره مهار و این سد آبگیری شد.

وی میزان ورودی سیلاب به این سد را ۲۵۰ متر مکعب بر ثانیه ذکر کرد و گفت: با توجه به مهار سیلاب در مخزن این سد، خروجی سیلاب از دریچه‌های سد، هفت متر مکعب بر ثانیه بوده و اکنون ارتفاع آب ذخیره شده در عمیق‌ترین جای مخزن سد، ۲۲ متر است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌شمالی افزود: با توجه به اهتمام دولت سیزدهم طی دو سال اخیر در تصویب و ابلاغ اعتبارات مورد نیاز، تکمیل ساخت این سد در اولویت‌های دولت سیزدهم قرار گرفته بود.

مرتضوی تصریح کرد: این سد از نوع خاکی با هسته رسی است و عملیات اجرایی آن حدود ۹۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای ساخت این سد تاکنون حدود ۶۶۳ میلیارد تومان هزینه شده است.

وی گنجایش ذخیره‌سازی آب در مخزن این سد را ۲۸ میلیون و ۷۰۰ هزار متر مکعب آب ذکر کرد و بیان داشت: هدف از ساخت این سد، کنترل سیلاب ورودی به جنگل گلستان، بهبود وضعیت کشاورزی در اراضی پایاب و رونق وضعیت صنعت و اقتصاد در منطقه است.

مرتضوی اظهار داشت: با بهره‌برداری از این سد سالانه ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار متر مکعب آب برای پوشش یک‌هزار هکتار از زمین‌های پایین دست تنظیم می‌شود.

ساختگاه سد گلمندره در کیلومتر ۱۳۰ جاده بجنورد به آزادشهر قرار دارد.

برچسب ها: خراسان‌شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار