رئیس ستاد انتخابات خوزستان گفت: در مجموع ۳ و هزار و ۵۳۳ شعبه اخذ رای در دوازدهمین دوره انتخابات شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان آماده اخذ رای مردم خوزستان هستند.
کد خبر: ۱۱۵۶۴۱۰
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۲ 28 February 2024

تابناک خوزستان: عبدالله افرازه‌شهاوند در نشست خبری که امروز (۹ اسفند) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: در روزهای پایانی اسفند به روز مهم انتخابات نزدیک می‌شویم و امیدواریم به بهترین وجه با مشارکت حداکثری و رقابت پرشور با صحت و سلامت برگزار و افتخاری به افتخارات ملت اضافه و در تاریخ ملت ثبت خواهد شد.

وی افزود: در ابتدا، فرآیند انتخابات که از اردیبهشت‌ماه آغاز شد و در این روزها، در حوزه‌های مختلف اقدامات متعددی انجام شد. برگزاری انتخابات امر بسیار سنگینی است و در استان خوزستان بیش از ۷۰ هزار عامل اجرایی و پشتیبانی و امنیتی در شعب در حال فعالیت هستند.

رقابت صددرصدی در حوزه‌های انتخابیه خوزستان

معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان با بیان اینکه بر اساس اصلاح قانون انتخابات، فرآیند ۲۱۰ روزه اجرا شده است، گفت: فرآیند انتخابات در گذشته در ۸۳ روز طی می‌شد و اکنون مدت این فرآیند ۲۱۰ روزه رسیده است. در این دوره از انتخابات، شاهد حضور سه برابری نامزدهای انتخاباتی در استان خوزستان و کشور هستیم. رقابت خوبی در جریان است و تقریبا در بیشتر حوزه‌ها شاهد رقابت صددرصدی هستیم.

وی بیان کرد: امروز روز پایانی تمهیدات اجرایی انتخابات است و پیکربندی دستگاه‌های احراز هویت در حال انجام است. دستگاه‌های احراز هویت تحویل و در استان خوزستان توزیع شده‌اند و همه دستگاه‌های احراز هویت آماده بهره‌برداری هستند. اسامی و مشخصات نامزدهای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در دستگاه‌ها ثبت ‌شده است و آمادگی کامل وجود دارد.

افرازه‌شهاوند گفت: کار تقسیم‌بندی اعضای تیم‌های حفاظت شعب انجام شده است و اعضا، مجریان و ناظران شعب اخذ رای مشخص شده‌اند و آموزش‌های کارگاهی اعضا به پایان رسیده است. در این دوره انتخابات، با توجه به تغییرات قانون انتخابات، دوره‌های آموزشی حدود ۳۰ درصد نسبت به گذشته افزایش یافته است. همچنین حدود ۱۰ دوره در سطح ملی برای فرمانداران و بخشداران و... برگزار شده است.

مشارکت نسبت به گذشته بیشتر خواهد شد

وی عنوان کرد: فرآیند انتخابات در این دوره روان بود و سنگینی بار انتخابات، برخلاف دوره‌های گذشته حس نشد.

رئیس ستاد انتخابات خوزستان با بیان اینکه نامزدهای انتخاباتی تا ساعت ۸ صبح فردا (۱۰ اسفندماه) برای تبلیغات مهلت دارند، ادامه داد: نظرسنجی‌ها انجام شده و برآیندهای کف خیابان‌ها نویدبخش این است که قطعا مشارکت نسبت به گذشته بیشتر خواهد شد.

وی بیان کرد: در حوزه فناوری تمام تلاش خود را کردیم که نقاط آفلاین را به حداقل ممکن برسانیم و نسبت به دوره قبل، نقاط آفلاین قابل قیاس نیست. به غیر از پوشش اینترنتی شعب، در حوزه وصل شعب به فیبرنوری نیز ۴۱ بخش به فیبر نوری وصل نبودند که در فرصتی یک ماهه ۳۴ بخشداری وصل شدند.

حضور ۱۴ نماینده ویژه استاندار در ۱۲ حوزه انتخابی خوزستان

افرازه‌شهاوند گفت: برخی حوزه‌های انتخابی به دلیل برآوردهای امنیتی، حساسیت بیشتری دارد و به این دلیل، حوزه‌ها را به قرمز، زرد، نارنجی و سفید تقسیم شده‌اند. برای ۱۰ تا ۱۲ حوزه انتخابیه که حساسیت خاصی دارند و یا سوابق حوزه‌های انتخابی آن‌ها بعضا ممکن است در گذشته شاهد تنشی بوده باشد نیاز بود که در کنار فرمانداران، افراد باتجربه نیز برای مشورت و هم‌افزایی در نظر گرفته شوند.

وی ادامه داد: ۱۴ نفر برای ۱۲ حوزه انتخابی به عنوان نماینده ویژه استاندار در کنار فرمانداران خواهند بود. این نماینده‌ها برای حوزه‌های انتخابیه اهواز، اندیمشک، دزفول، مسجدسلیمان، لالی و هفتکل، ماهشهر و هندیجان و امیدیه، آبادان، ایذه، رامهرمز، شادگان، صیدون، خرمشهر، شوش و دشت آزادگان به عنوان نماینده ویژه از سوی استاندار مشخص شده‌اند.

رای‌گیری در ۳ و هزار و ۵۳۳ شعبه اخذ رای در خوزستان

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان گفت: در خوزستان ۳ هزار و ۵۳۱ شعبه اخذ رای داشتیم و با توجه به اینکه ما حوزه فرعی استان تهران در مورد اقلیت‌هایی از جمله زرتشتی، کلیمی و آشوری هستیم، دو شعبه دیگر نیز برای اقلیت‌ها اضافه شد. بنابراین، در مجموع ۳ و هزار و ۵۳۳ شعبه اخذ رای در دوازدهمین دوره انتخابات شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان آماده اخذ رای مردم خوزستان هستند.

وی افزود: در این دوره انتخابات، تجمیع آرا در فرمانداری انجام نمی‌شود که کسی اعتراض کند بلکه الکترونیکی و سامانه‌ای است. البته تجمیع آرا صددرصد الکترونیکی نیست اما دستگاه‌های احراز هویت در شعب هستند. رای در شعب اخذ می‌شود و تعداد افراد احراز هویت‌شده با میزان آرای صندوق تطبیق داده می‌شود و از طریق سیستمی به وزارت کشور می‌رود. بنابراین نه استاندار و نه فرماندار دخلی در تجمیع آرا ندارند.

افرازه‌شهاوند گفت: تجمیع آرا به صورت سامانه‌ای است و شورای نگهبان آن را اعلام می‌کند و هیچ شخصی در آن دخالت نمی‌کند. در شهرستان آبادان نیز انتخابات به صورت کامل الکترونیکی است و نتیجه بلافاصله پس از انتخابات در سامانه مشخص است.

وی بیان کرد: ناظر، بازرس و نماینده نامزدها در شعب حضور دارند و شعب حساس ملزم شده‌اند که دوربین نصب کنند که سلامت انتخابات را نزدیک به صددرصد تضمین می‌کند. در چهار حوزه انتخابی در کشور از جمله آبادان انتخابات تمام الکترونیکی و تضمین‌شده است. در ۱۳ حوزه انتخابی دیگر نیز احراز هویت تمام الکترونیکی است.

مدیران باید دستاوردهای نظام را برای مردم بیان کنند

رئیس ستاد انتخابات خوزستان در خصوص مدیران کم‌کار در انتخابات یا مدیرانی که سوگیری داشته باشند، گفت: مدیران در چند حوزه مورد قضاوت قرار می‌گیرند. مدیران در زمینه کسب اعتماد مردم و ارتقای سطح خدمات‌رسانی و بیان خدمات، مستقیم و غیرمستقیم تاثیر دارند. شخصا گلایه دارم که برخی مدیران، دستاوردهای نظام را خوب برای مردم بیان نمی‌کنند و این گلایه مقام معظم رهبری است. در هفته دولت، بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ پروژه در استان خوزستان افتتاح شد. همچنین در دهه فجر بیش از یک هزار و ۵۰۰ پروژه کلنگ‌زنی و افتتاح شد؛ آیا مردم خبر دارند؟

وی بیان کرد: بسیاری از خواص نیز از دستاوردهای نظام خبر ندارند در حالی که کارهای بسیار بزرگی با وجود سختی‌ها انجام شده است. ۷ تا ۸ پروژه ملی داشتیم که قرار بود رییس جمهور برای افتتاح این پروژه‌ها به خوزستان بیاید. نیاز است مردم کارهایی را ببینند که مستقیما با سفره آن‌ها د ارتباط است مانند بازار و اشتغال و باید در این حوزه‌ها، کارهای بیشتری انجام شود.

برخی دستگاه‌ها باید بیشتر در خدمت مردم باشند

افرازه‌شهاوند گفت: برخی دستگاه‌ها مانند شهرداری و آبفا که با مردم بیشتر در ارتباط هستند، باید بیش از این در خدمت مردم باشند. این دستگاه‌ها باید با تشدید خدمات و ارایه گزارش‌های مستند و صادقانه به مردم امیدآفرین باشند. برخی مدیران خوب پای کار بودند و برخی نیز خوب عمل نکردند؛ این گلایه به همه ما به ویژه مدیران وارد است.

تذکر به مدیران طرفدار نامزدها

وی ادامه داد: برخی افراد در قالب مجری و یا نیروی فناور، در فرآیند انتخابات سوگیری داشتند که در چند هفته گذشته برکنار شدند و یا تذکر گرفتند. در برخی شهرستان‌ها مانند شهرستان‌های اندیمشک، صیدون، اهواز و... به مدیران تذکر داده شد. برخی جاها در افکار عمومی پیچیده می‌شود که فلان مدیر، طرفدار یک نامزد است. این موارد بررسی شد و هر جا به صورت مستند در خصوص جانب‌داری یک مجری از نامزد خاص گزارشی داده شود، عزل خواهد شد.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان گفت: برخی از این افراد در برخی حوزه‌های انتخابیه ممکن است معاون فرماندار و... باشند. این افراد در بخش غیرانتخاباتی در حوزه‌های اداری و ستادی بودند. از این افراد خواسته شده است یک ماه گذشته به مرخصی اجباری بروند و حق شرکت در جلسات را ندارند. یک هفته بعد از انتخابات نیز نباید به فرمانداری تردد ندارند. در یکی دو شهرستان علی‌رغم اینکه این افراد تصمیم‌ساز نبودند و نقش انتخاباتی نداشتند، باز هم به آن‌ها گفته شد از سه هفته پیش از انتخابات و یک هفته پس از آن به فرمانداری تردد نکنند و حق دخالت در فرآیند انتخابات را ندارند.

وی در خصوص هزینه‌های انتخاباتی عنوان کرد: هزینه‌های انتخاباتی در تمام دنیا تحت عنوان پول کثیف و نامشروع و... مطرح بوده است و متاسفانه برخی از نامزدها این مساله را رعایت نمی‌کنند. در قانون جدید انتخابات این مساله یکی از مهمترین دغدغه‌ها بود و به این منظور، در قانون جدید لحاظ و سامانه شفافیت مالی راه‌اندازی شد و از نامزدها درخواست شد که اطلاعات مالی خود را ثبت کنند. این اقدامی در جهت پیشگیری صددرصدی از تخلفات نیست اما اقدام خوبی است هر چند اصلاح، فرآیند زمان‌بری است.

افرازه‌شهاوند گفت: در خصوص جریانات سیاسی، در قانون جدید احزاب باید لیست بدهند و ۱۰۴ حزب سیاسی در بیش از ۲۰ ائتلاف حضور دارند. در خصوص تخلفات انتخاباتی، تعدادی پرونده در شعب تخلفات در حال پیگیری است و ما منعکس‌کننده تخلفات به هیات نظارت و دستگاه قضایی هستیم.

منبع/ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار