معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان با تاکید بر ضرورت نیازسنجی و بازنگری در شناسایی ظرفیت‌ها مهارت آموزی متناسب با آمایش سرزمین در استان گفت: تدوین اطلس مهارت آموزی و نقشه ای جامع با هدف راه اندازی شبکه مهارت آموزی خوزستان باید مورد پیگیری جدی قرار گیرد
کد خبر: ۱۱۶۳۶۵۱
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۰ 22 April 2024

تابناک خوزستان: محمد راضی جلالی در اولین نشست کارگروه توسعه مهارت استان در اداره کل آموزش فنی وحرفه ای خوزستان اظهارکرد: در این شبکه مهارت آموزی با همکاری مراکز فنی و حرفه ای خوزستان در کنار مراکز دانشگاهی، آموزش و پرورش، پارک علم و فناوری و سایر مجموعه‌ها ماموریت‌هایی در حوزه مهارت آموزی تعریف شود که این امر هیچ تداخل کاری برای آن ها ایجاد نمی کند.

وی افزود: باید یک نیازسنجی و بازنگری در شناسایی ظرفیت‌ها صورت گیرد و متناسب با آمایش سرزمین و اینکه چه ظرفیتی برای مهارت آموزی وجود دارد؛ اطلس مهارت آموزی و نقشه ای جامع ارایه شود.

راضی جلالی با بیان این که استان خوزستان بر اساس آخرین آمار به دست آمده از وزارت کشور رتبه اول در جذب سرمایه گذاری خارجی را داشته بیان کرد: ضروری است شبکه مهارت آموزی به مجموعه سرمایه گذاری استان وصل شود و متناسب با نیاز سرمایه گذاری، نیروی مورد نیاز مهارتی خود را آموزش و مهارت‌های لازم را در اختیارشان قرار دهد که به محض راه اندازی آن صنعت، نیروی کار ماهر نیز تامین شود.

وی ادامه داد: منابع را باید به سمت اهداف کلان و پایدار استان هدایت کنیم لذا پرداخت تسهیلات در قالب تعاونی‌ها و مهارت آموزی می تواند اشتغال پایدار ایجاد کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان ادامه داد: در همین راستا نیاز است تمامی قردادها با مجموعه‌های آموزشی در موضوعات مهارتی با مجموعه‌های درون استان منعقد شود.

وی گفت: ضرورت دارد برنامه ها متناسب با اطلاعات به روز شده تعریف کنیم، از این رو نه تنها موضوع آموزش بلکه موضوع مهارت به عنوان یک اولویت برای استان مد نظر است که قطعا با همکاری دانشگاه‌ها کار با فرآیند علمی پیش می رود و ضریب موفقیت بالاتر خواهد بود.

کوتاه‌‍ترین مسیر توسعه اشتغال آموزش فنی وحرفه ای است

مدیر کل آموزش فنی وحرفه ای خوزستان نیز در این نشست پس از ارایه گزارش عملکرد و فعالیت‌های مهارتی گفت: هرچند هزینه‌های اجرای آموزش فنی وحرفه ای بالا و سنگین است ولی کوتاه‌‍ترین مسیر توسعه اشتغال آموزش فنی وحرفه ای است.

شهرام ملایی هزاروندی ادامه داد: ۴۵ درصد کارآموزان کارگاه‌های مراکز آموزش فنی وحرفه ای خوزستان را دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند و فنی وحرفه ای آمادگی راه اندازی مراکز جوار مهارت آموزی و مشاوره شغلی در موسسات آموزش عالی را دارد.

وی ادامه داد: ۳۸مرکز ثابت دولتی و بیش یک هزار و ۵۵۰ آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای در سال۱۴۰۲ به میزان ۲۱ میلیون۱۳ هزار و ۹۰۵ نفر ساعت آموزش مهارتی برای ۱۹ گروه هدف آموزشی با رویکرد خدمات، صنعت، کشاورزی و فرهنگ و هنر در بخش‌های دولتی و غیر دولتی ارایه شد.

بر اساس این گزارش، آموزش‌های مهارتی بخش دولتی در مراکز ثابت دولتی، معتادان بهبود یافته، حاشیه شهرها، کارگاه‌های مهارت آموزی در محیط واقعی، مرکز تخصصی مهارت‌های پیشرفته، مراکز درمانی بهزیستی، زندان، پادگان، مناطق روستایی، جوار کارخانجات، عشایر، مراکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی، صنعت ساختمان و در بخش خصوصی نیز در۵۶۹ حرفه مختلف مهارتی قابل ارائه است.

منبع/ایسنا

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار