مسئول دبیرخانه کانون‌مساجد یزد مطرح کرد
مسئول دبیرخانه هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان یزد با اشاره به اینکه 85 درصد جامعه را قشر خاکستری تشکیل می‌دهند، گفت: ارائه محتوای آموزشی مناسب برای جذب قشر خاکستری جامعه، هدف اصلی این کانون‌هاست.
کد خبر: ۶۲۵۸۲۹
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۸ 02 July 2018

حجت‌الاسلام مصطفی گرجی در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به وجود بیش از ۸۰۰ کانون فرهنگی هنری در مساجد استان یزد، اظهار داشت: این کانون‌ها ظرفیت خوبی را پیش روی اجرای برنامه‌های متعدد فرهنگی و هنری قرارداده‌اند.

وی افزود: کانون‌های مساجد در ۱۸ اسفند سال ۷۱ تشکیل‌شده‌اند تا مساجد را از تک‌بعدی بودن نجات دهد و بازوی فرهنگی و هنری مساجد باشد تا زمینه جذب بیشتر افراد را به مسجد نیز هم کنند. اکنون قریب به یک ربع قرن از تشکیل کانون‌های فرهنگی هنری مساجد می‌گذرد و در این مدت فعالیت‌های خوبی اجراشده است.

مسئول دبیرخانه هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان یزد ادامه داد: اکنون‌که قریب به ربع قرن از تأسیس کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد گذشته است باید فعالیت‌های این کانون‌ها را مورد ارزیابی و آمایش قرارداد تا بتوان با شناسایی نقاط قوت و ضعف عملکرد بهتری را ارائه داد.

گرجی تأکید کرد: دغدغه دین و فرهنگ دغدغه همه ماست و باید در جهت رفع این دغدغه فعالیت‌هایی را انجام دهیم که در حالت ایدئال تأثیرگذاری خوبی را داشته باشد. وجود ۸۱۰ کانون فرهنگی و هنری مساجد در استان یزد ازلحاظ کمی آمار بسیار خوبی است اما باید در بُعد کیفی نیز باید برنامه‌هایی را در نظر گرفت تا بتوان از این ظرفیت عظیم عملکرد بهتری را هم انتظار داشت.

این مسئول تصریح کرد: کانون‌های مساجد یک پایگاه مردمی خیلی خوبی است که می‌توانیم در قالب این کانون‌ها بهترین محتوا را در با بهترین ابزارها به مخاطب خود ارائه دهیم. در این راه باید موقعیت‌شناسی خیلی خوبی داشته باشیم و با مجهز شدن به علم روز و ابزار به‌روزرسانی شده بتوانیم تأثیرگذاری خوبی داشته باشیم.

وی بابیان اینکه بسیاری از تهدیدات ما در حوزه فرهنگ ناشی از مداخله کاری آسیب‌زا نهادهای مختلف است، گفت: بسیاری از اقداماتی که دستگاه‌های مختلف انجام می‌دهند به‌نوعی موازی کاری و خنثی‌کننده اقدامات دیگر دستگاه‌هاست و در این حوزه باید به‌نوعی تقسیم‌کار مناسبی صورت گیرد و متولیان بخش‌های مختلف و برنامه‌های گوناگون به‌درستی مشخص شوند.

مسئول دبیرخانه هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان یزد افزود: درگذشته کانون‌های مساجد هویت مشخصی نداشتند و کسی شناخت خوبی از خود کانون و فعالیت‌های آن‌ها نداشت؛ اما از اسفند سال گذشته کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد تصویب شدند و برای آن‌یک مأموریت مشخصی تعریف و تدوین شد.

گرجی اضافه کرد: این کانون‌ها در حوزه کودک، نوجوان و خانواده باید درزمینهٔ جذب قشر خاکستری جامعه فعالیت کند؛ چراکه اکنون ۸۵ درصد از جامعه ما را قشر خاکستری تشکیل می‌دهند که این قشر نیازمند جهت‌های و ارائه آموزش‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی هستند.

این مسئول خاطرنشان کرد: استراتژی ما این است که با زمان‌شناسی و استفاده از ابزارهای روز نیازهای مخاطبان خود را بشناسیم و بدانیم در روزگار کنونی مخاطبان ما چه نیازهایی دارند تا بتوانیم بر اساس همین نیازها محتوای مناسب را در اختیار آن‌ها قرار دهیم. اقدامات ما مخاطب محور است پس باید نیازها و خواسته‌های مخاطب امروزی را مورد شناسایی قرار دهیم و بر اساس آن محتوای جذاب خود را با ابزار جذاب ارائه دهیم.

وی تأکید کرد: امروز با مخاطبانی مواجه هستیم که سر سفره فضای مجازی نشسته‌اند و در این فضا تأثیرپذیری دارند پس باید محتوایی را ارائه کنیم که متناسب با نیاز روز مخاطب باشد برای این منظور یک تیم قدرتمند تولید محتوا را شکل داده‌ایم تا از فضای گذشته کانون مساجد که به‌صورت جزیره‌ای عمل می‌شد فاصله بگیریم.

مسئول دبیرخانه هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: برای غنی‌سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان نیز برنامه‌های متعددی در دستور دبیرخانه کانون مساجد استان یزد قرار دارد که از آن جمله می‌توان به اجرای طرح کاروان دانایی، برگزاری کارگاه‌های هنری مختلف و ... اشاره کرد.

گرجی ادامه داد: سعی داریم اعضای کانون‌های مساجد فضای مکان‌های اجتماعی را نیز درک کنند و برای همین حوزه اقدامات خود را به سطح اجتماع نیز گسترش داده‌ایم. اکنون در حال تدوین مباحث آموزشی هستیم به دنبال آن هستیم که کانون مساجد استان یزد را به یک برند تبدیل کنیم و برای اقدام به دنبال کادر سازی هستیم تا بتوانیم با کار دقیق و تشکیلاتی در راستای اهداف دبیرخانه کانون مساجد حرکت کنیم.

این مسئول بیان داشت: متأسفانه یکی از آسیب‌های حوزه تعلیم و تربیت ما جذاب نبودن محتوای آموزشی و ارائه آن از سوی افرادی کار نابلد است. باید با ارائه محتوای جذاب و استفاده از معلمان خوش‌ذوق آموزش‌های خود را به جامعه ارائه کرد و هنر ما به این است که جذابیت ایجاد کنیم از تهدیدات فرصت بسازیم.

وی اضافه کرد: تلاش داریم با تشکیل جمعی از نخبگان حوزوی و دانشگاهی تیم محتوا سازی خود را تقویت کنیم و با این اقدام بتوانیم محتوای مفید و مؤثر و البته جذاب را به مخاطبان خود ارائه دهیم. درصدد جذب هنرمندان هستیم تا با کمک این قشر تأثیرگذار بتوانیم برنامه‌های هنری خود را پیگیری کنیم.

مسئول دبیرخانه هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان یزد ادامه داد: همچنین در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی طرح هر محله یک خانواده را دنبال می‌کنیم و در این طرح آسیب‌های اجتماعی نظیر فضای مجازی اعتیاد طلاق فرار از خانه و غیره از سوی کارشناسان ما موردبررسی قرارگرفته و آموزش‌های لازم در این زمینه ارائه خواهد شد.

مسئول دبیرخانه هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان یزد در پایان گفت: دلیل تشکیل نهادهایی چون کانون مساجد بدون شک تلاش در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی، فرهنگی و هنری است که امیدواریم با تعامل همه مردم و مسئولین بتوانیم به این هدف کلی برسیم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار