کد خبر: ۳۶۴۸۱۰
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۶ 22 January 2017
امروزه تولیدات محلی، صنایع دستی و سوغاتی نقش عمده ای در بازارهای دنیا دارند و تاثیر آن بر اشتغال و رشد شاخص های درآمدی جوامع مختلف بسیار زیاد است و از مزیت های آن نمی توان به راحتی چشم پوشی کرد.
شیروان از ویژگی های لازم برای داشتن چنین بازاری برخوردار است اما تاکنون به جز در موارد مقطعی که بازارچه یا نمایشگاه های موقت همچون نمایشگاه ها یا بازارچه های نوروزی در این شهر  بر پا شده است، این مهم برای شهری که  سرشار از تولیدات محلی گوناگون است به منصه ظهور نرسیده است.
ویژگی دیگر شیروان که در کنار این ظرفیت گسترده، لزوم راه اندازی هر چه زودتر چنین بازاری را می طلبد، قرار گرفتن در محور تردد زائران امام رضا(ع) و مسافران شمال کشور است به طوری که خدمات رسانی به مسافران و پیرو آن بهره برداری از عواید این خدمات همواره درخواست مردم شیروان بوده است و برنامه ریزی مدیران و مسئولان شهرستانی و استانی را می طلبد.
در این خصوص البته چندی قبل امام جمعه شیروان در دیدار جمعی از بازاریان و مسئولان حوزه صنعت، معدن و تجارت شیروان اظهار نظر کرد و خواستار راه اندازی بازارچه های دائمی در مسیر عبور مسافران و زائران شد.
حجت الاسلام «حسین کوثری» در این خصوص به ظرفیت های مختلف این شهرستان از تولیدات بومی و محلی شیروان تا محصولات مختلف کشاورزی که کیفیتی خوب و ارگانیک دارند اشاره کرد و گفت: صنایع دستی متنوع از دیگر مواردی است که می تواند در رونق بازار شهرستان تاثیر گذار باشد.
وی با اشاره به این که رونق در بازار محصولات کشاورزی و تولیدات محلی و صنایع دستی ظرفیت بزرگی است که در شیروان مورد اغفال واقع شده است، افزود: رونق در این حوزه، فعال شدن مشاغل و کارگاه های خانگی را در پی خواهد داشت.
در همین ارتباط یکی از شهروندان شیروانی نبود بازارهای محلی در این شهر را که مسیر گذر بسیاری از هم وطنان است نقطه ضعفی برای اقتصاد شهر می داند و می گوید: بر کسی پوشیده نیست که برای رونق صنعت گردشگری باید زیرساخت ها را مهیا کرد.
«نبی زاده» می افزاید: احداث بازارچه های محلی باعث می شود تا تولیدات محلی شهرستان با ارزش افزوده به دست مشتری برسد.
شهروندی دیگر نیز ابراز می دارد: شیروان به دلیل پشتوانه تاریخی و فرهنگی دارای صنایع دستی متنوعی است که نه تنها نتوانسته این تولیدات را به عموم مردم معرفی و از آن درآمدزایی کند بلکه بسیاری از این صنایع در حال از بین رفتن است.
«سودمند» با اشاره به تولیداتی از قبیل گلیم و قالی، مسگری، تولیدات چرمی و لباس های بومی و محلی که توسط خود مردم تولید می شود، ادامه می دهد: این هنرها که می تواند بر اشتغال شهرستان تاثیر مستقیم بگذارد متاسفانه به دلیل نبود بازار فروش در حال از بین رفتن است.
یکی دیگر از شهروندان نیز با گلایه از این که شیروان  با وجود داشتن ظرفیت های فراوان در حوزه تولیدات کشاورزی نتوانسته جایی برای خود در بازار گردشگری استان باز کند، اظهارمی دارد: تولیداتی مانند خیارشور، زعفران، ترشیجات، عسل و فرآورده های لبنی محلی با کیفیت هر کدام ظرفیتی است که می‌تواند به تنهایی در اقتصاد شهرستان تاثیر گذار باشد.«رستاخیز» فراهم کردن زیرساخت‌ها برای این موضوع را به عنوان اولویت لازم مطرح می کند و ادامه می دهد: اگر بازارهایی در این زمینه در مسیر مسافران و ورودی‌های شهر راه اندازی شود مطمئنا این مسئله باعث ماندگاری بیشتر مسافران و زمینه ساز رونق در بخش های دیگر صنعت گردشگری می شود.در همین ارتباط شهردار شیروان می گوید: هم اکنون به صورت موقت فضایی را تحت عنوان بازار محله سنتی در جوار پارک شهید صیاد شیرازی آماده کرده ایم که هرکدام از تولید کنندگان که مایل باشند به صورت رایگان در اختیارشان قرار داده می شود تا محصولاتشان را عرضه کنند.
«جعفر بورنگ» در رابطه با جانمایی و برنامه ریزی برای ساخت مکانی که در مسیر عبور و مرور مسافران باشد نیز می افزاید: در این زمینه در 4 نقطه شهر، زمین های مستعد شناسایی شده و با کمک دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه حکیم سبزواری برای بازار روز و مرکز عرضه محصولات کشاورزی، صنعتی و صنایع دستی شیروان طرح تهیه و توسط مراجع مربوطه تصویب شده و در حال حاضر آماده اجرا است که در این زمینه از سرمایه گذاران بخش خصوصی و تعاونی دعوت می کنیم با توجه به این که طرح و زمین آماده است در اجرای آن مشارکت کنند.
وی با بیان این که از این 4 نقطه، 2 نقطه در مسیر تردد مسافران است تصریح می کند: این 2 نقطه که می تواند فرصتی برای معرفی محصولات شیروان به مسافران و زائران باشد در اولویت ساخت قرار دارد.
وی ساخت بازار محله را از مسائل مهم شهری شیروان می داند و با اشاره به این که در راستای اجرای طرح های آماده شده با بعضی از افراد و شرکت ها نیز رایزنی شده اما توافق قطعی حاصل نشده است می گوید: در صورتی که سرمایه گذاری اعلام آمادگی نکند در سال ۹۶ شهرداری رأسا اقدام به ساخت این مراکز و بازارچه ها خواهد کرد./روزنامه خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار