حمایت از تولید از محوری ترین و اساسی ترین ارکان راهبردهای توسعه اقتصادی و اقتصاد پایدار است بر این اصل و در راستای حمایت از بخش تولید با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها قرار شد 30 درصد از درآمدهای ناشی از هدفمند کردن یارانه ها به تولیدکنندگان پرداخت شود تا گرانی ناشی از افزایش مواد اولیه و حامل های انرژی در این بخش جبران شود.
کد خبر: ۴۰۷۳۸۱
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۲ 15 April 2017
حمایت از تولید از محوری ترین و اساسی ترین ارکان راهبردهای توسعه اقتصادی و اقتصاد پایدار است بر این اصل و در راستای حمایت از بخش تولید با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها قرار شد 30 درصد از درآمدهای ناشی از هدفمند کردن یارانه ها به تولیدکنندگان پرداخت شود تا گرانی ناشی از افزایش مواد اولیه و حامل های انرژی در این بخش جبران شود اما با گذشت زمان زیادی از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها هنوز پرداختی به این بخش صورت نگرفته و یا اگر انجام شده گزارش واضحی در این زمینه ارائه نشده و تولیدکنندگان نیز اثرات آن را احساس نکرده اند بنابراین اجرا نشدن این قانون جبران نشدن بار مالی ناشی از آزادسازی قیمت ها را موجب شده است و به نحوی کاملا ملموس، روند تولید را با مشکلاتی مواجه کرده است.
یکی از تولیدکنندگان با بیان این که پرداخت یارانه تولید کمک بزرگی به واحدهای تولیدی محسوب می شود، می گوید: با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها قیمت بسیاری از مواد اولیه و هزینه انرژی افزایش یافت و تولید کنندگان را با مشکلاتی مواجه کرد.
«ایزدی» می افزاید: قرار بود بخشی از این یارانه تحت عنوان یارانه بخش تولید برای پایین آوردن هزینه های سرمایه گذاران و تولیدکنندگان به آن ها پرداخت شود اما این امر تاکنون انجام نشده و مشکلات فراوانی در مسائل مالی تولیدکنندگان ایجاد کرده است.
وی عنوان می کند: حجم زیاد تولید و هزینه های بالای حمل و نقل و افزایش حامل های انرژی  و پرداخت نشدن سهم تولید از درآمد حاصل از قانون هدفمندی یارانه ها موجب افزایش هزینه ها و قیمت تمام شده محصولات تولیدی و در نتیجه استقبال اندک از محصولات شده است.
وی اظهارمی دارد: اگرچه در سال های آغاز فعالیت، فروش بیشتری داشتیم، اما در سال های اخیر به دلیل مشکلات موجود و نبود حمایت های دولتی، به جای بازاریابی و فروش محصولات به دنبال برطرف کردن مشکلات هستیم.
یکی دیگر از تولیدکنندگان نیز در این باره می گوید: یارانه تولید در قالب حمایت های مختلف می تواند به تولیدکنندگان کمک و جریان سرمایه گذاری را تسهیل کند.
«فدایی» با بیان این که پرداخت بخشی از سود تسهیلات می تواند کمک بزرگی به تولید کنندگان باشد می افزاید: اکنون با وجود کمبود نقدینگی، باید بخشی از درآمدهای مان را به عنوان اقساط بانکی پرداخت کنیم که همین موضوع ما را با  مشکلات کمبود نقدینگی مواجه کرده است.
وی  وضعیت اقتصادی جامعه را عامل توسعه ندادن فعالیت خود برمی شمرد و اظهار می دارد: اگر یارانه بخش تولید پرداخت و کمک های لازم انجام شود تولید کنندگان می توانند فعالیت های اقتصادی خود را گسترش دهند و زمینه توسعه اقتصادی را فراهم سازند.
وی خاطرنشان می کند: برای استان کم برخورداری مانند خراسان شمالی که از بسیاری از امکانات دیگر استان ها بی بهره است پرداخت یارانه تولید مانند نوشدارو می ماند و  می تواند در بهبود زیر ساخت ها و کمبود نقدینگی واحد های تولیدی کمک مؤثری باشد.
وی خاطر نشان می کند: با وجود اینکه هدفمندی یارانه ها در راستای حمایت از تولید اجرا شد اما پس از گذشت سال های متمادی هنوز یارانه ای از این محل دریافت نکرده ایم.
 وی اضافه می کند: تخصیص یارانه به این بخش نقش موثری در صنعت و تولید خواهد داشت.
وی می افزاید: گفته می شود بخش اندکی از یارانه تولید پرداخت شده است اما واحدهای تولیدی استان متوجه این پرداخت نشده اند.
یک کارشناس اقتصادی نیز در این باره می گوید: 30 درصد از درآمدهای ناشی از هدفمندی یارانه ها قرار بود برای حمایت از بخش تولید پرداخت شود.«ایزانلو» با بیان این که با آزاد سازی قیمت ها دولت باید همزمان از بخش تولید حمایت کند می افزاید: کلیدی ترین و محوری ترین عامل موفقیت قانون هدفمند کردن یارانه ها و آزادسازی قیمت ها حمایت از بخش تولید باید باشد که قانون گذار نیز آن را پیش بینی کرده است.
وی با بیان این که حمایت از تولید به معنای کمک به بخش تولید دارای سیستم سنتی و انرژی بر نمی باشد اظهار می دارد: بر اساس آیین نامه ها یارانه ها باید به نحوی پرداخت شود که تولید کنندگان سیستم تولیدی خود را به روز و تجهیزات خود را مکانیزه کنند.
وی ادامه می دهد: حمایت های دولتی تنها به معنای پرداخت وجوه نقدی نمی باشد و تولید‌کنندگان در صورت به روز کردن سیستم تولید و برخورداری از شرایط از حمایت هایی در قالب معافیت های مالیاتی بر خوردار می شوند.وی با بیان این که تولید باید در راستای بهسازی و افزایش عملکرد، ارتقای بهره وری و نوین سازی تکنولوژی باشد، ادامه می دهد: در سال های قبل به بخش تولید اجحاف شد اما حمایت های سال های اخیر و پرداخت یارانه به بخش تولید شفاف نیست و گزارش روشنی در این باره ارائه نشده است تا مشخص شود که این حمایت ها به چه شکلی انجام شده است.
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز با بیان این که یارانه بخش تولید هنوز پرداخت نشده است، می گوید: لایحه خارج از رکود نیز هنوز محقق نشده است.
«قلی پور» می افزاید: بعد از هدفمند کردن یارانه ها قرار بود 30 درصد از درآمد حاصل از یارانه ها به بخش تولید اختصاص پیدا کند که تحقق پیدا نکرد و این در حالی است که این امر به بخش تولید کمک می کند./روزنامه خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار