حجت الاسلام عظیم آسوده :
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی گفت: از مجموع ۱۶۹ بقعه متبرکه این استان ۳۴ بقعه بنای میراثی دارد.
کد خبر: ۷۲۱۲۶۳
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۱ 03 March 2019

به گزارش تابناک خراسان شمالی به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی ،حجت الاسلام عظیم آسوده یدکی اظهار داشت: از مجموع ۱۶۹ بقعه متبرکه این استان ۳۴ بقعه بنای میراثی دارد. این بقاع متبرکه به صورت مشترک توسط اوقاف و سازمان میراث فرهنگی در حوزه عمرانی اداره می شوند.
وی افزود: در صورتی که این بقاع نیاز به مرمت و تعمیر داشته باشند نقشه و طرح مورد نظر با همکاری میراث فرهنگی تهیه می شود تا بقعه از حالت میراثی خارج نشود.
حجت الاسلام آسوده امام زاده سید عباس (ع) بجنورد، امام زاده نبی (ع) غلامان، احمد بن موسی (ع) روستای کوران اسفراین، محمد باقر (ع) اسفیدان و امام زاده سید محمد (ع) روستای لنگر را از جمله این بناها ذکر کرد.
وی افزود: همچنین امام زاده حمزه رضا(ع) شیروان، علی بن مهزیار جاجرم، امام زاده زین العابدین (ع) روستای سنخواست ، امامزاده حسن عسگری (ع) گیفان و امامزاده حمید راستقان نیز از دیگر بقاعی هستند که بنای میراثی دارند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی گفت: این در حالی است که بنای برخی آثار تاریخی استان از قبیل آیینه خانه و عمارت مفخم، بیمارستان امام رضا (ع)، حسینیه جاجرمی ها، رباط قلی و رباط عشق و آب انبار اندوقان روستای سنخواست نیز بنای اوقافی هستند.
وی از مجموعه پارک تفریحی بش قارداش و چند هکتار از پارک باباامان بجنورد، مسجد جامع استاد فاروج و نظرگاه امام علی (ع) گرمه نیز به عنوان دیگر بناهای تاریخی استان یاد کرد که موقوفه هستند.
خراسان شمالی پنج هزار و ۶۱۰ موقوفه و ۱۱ هزار و ۶۹۰ رقبه دارد.
استان خراسان شمالی با داشتن یکهزار و ۲۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده در شمال شرق کشور قرار دارد و هرساله پذیرای میلیون ها مسافر، گردشگر و زائر امام هشتم (ع) عبوری است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار