بجنورد- ایرنا- مدیر مجموعه فرهنگی، تاریخی مفخم بجنورد از ساماندهی و بهسازی مجموعه فرهنگی تاریخی مفخم بجنورد به‌ منظور بازگشایی بخش موزه باستان‌شناسی خبر داد.
کد خبر: ۱۱۲۷۵۱۲
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۵ 21 September 2023

به گزارش تابناک خراسان شمالی، ساسان ابراهیمی اظهار کرد: متاسفانه سال‌های گذشته بنای عمارت مفخم و آیینه خانه در زلزله آسیب دیده بود که پس از بازدید و تهیه طرح‌های استحکام‌بخشی مرمت و احیا شد.

وی افزود: اکنون رنگ‌آمیزی فضای داخلی موزه به‌منظور آماده‌سازی و چیدمان جدید ویترین‌ها در حال انجام است.

ابراهیمی تصریح کرد: این طرح با اعتباری بالغ بر سه میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی انجام می‌شود.

مدیر مجموعه فرهنگی، تاریخی مفخم بجنورد گفت: علاقه‌مندان از ابتدای مهرماه امسال می‌توانند از ساعت هشت الی ۱۷ از موزه‌ها و اماکن تاریخی سطح خراسان شمالی بازدید کنند.

وی یادآور شد: اکنون موزه‌های مردم‌شناسی عمارت مفخم بجنورد، موزه اسناد و نسخ خطی آینه‌خانه بجنورد، موزه گرمابه و تاریخ شهر فاروج، موزه گرمابه و تاریخ شهر جاجرم، موزه قلعه جلال‌الدین گرمه و موزه فرش شیروان در سطح استان فعال است.

به گزارش ایرنا، وسعت عمارت مفخم که ۲ طبقه دارد، ۵۰ در ۲۳ متر است و همچنین ارتفاع آن به ۹ متر می‌رسد. این عمارت در دوره قاجار همراه با بنا‌های دیگری از جمله آیینه خانه، کلاه فرنگی، حوضخانه و سردر آن در باغی بزرگ واقع بوده که مجموعه دارالحکومه مفخم را تشکیل می‌داده است.

عمارت مفخم دارای ۳۲ اتاق و ۲ تالار با آینه کاری ها، کاشی کاری‌ها و گچبری‌های بسیار زیبا و تماشایی است و یکی از آثار بی نظیر عصر ناصرالدین شاه محسوب می‌شود.

موزه مردم شناسی نیز واقع در طبقه همکف این عمارت است که به گفته مسوولان در آن ۶ هزار از اشیای تاریخی، فرهنگی مربوط به آثار جمع آوری شده عصر قاجار به نمایش گذاشته شده است.

جدای از اشیای تاریخی انواع صنایع دستی و انواع دست بافته‌های داری، آرشیو موسیقی، پوشاک کرمانج، ترکمنان و سایر وسایلی که مربوط به زندگی این اقوام است به نمایش گذاشته شده است تا بازدیدکنندگان با فرهنگ اقوام ساکن این خطه از شمالشرق کشور نیز آشنا شوند.

استان خراسان شمالی با داشتن هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده در شمال شرق کشور قرار دارد و سالانه پذیرای میلیون‌ها مسافر، گردشگر و زائر امام هشتم (ع) است که از این خطه گذر می‌کنند.

برچسب ها: خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار